poniedziałek, 30 stycznia 2017

Podwiązka lub opaska - DIY

U mnie znowu sezon ślubny w pełni. Kolejna przyjaciółka wychodzi za mąż a ja będę mogła pooglądać tylko zdjęcia :-( Dlatego też przygotowuję dla niej specjalny prezent. W ramach tego prezentu powstała już chusta Bennu oraz poduszka na obrączki
Ostatnią rzeczą, która uzupełni całość jest podwiązka.  Wzór znalazłam na youtube. W oryginale była to opaska na włosy dla dziewczynki.

Podwiązka na szydełku

A teraz opowiem Wam  krok po kroku jak taką podwiązkę/ opaskę zrobić :-)
Zaczynamy od środkowego paska, który w przypadku podwiązki powinien być dłuższy niż obwód uda, a w przypadku opaski równy (lub trochę mniejszy) obwodowi głowy.

Ja podaję opis wykonania dla podwiązki zrobionej z nici Aunt Lydias Classic 10 w kolorze białym, na szydełki 1,75 mm

Pasek środkowy

rząd 1: 10 oczek łańcuszka
rząd 2: 1 słupek w 4 oczko łańcuszka (liczone od szydełka),  3 oczka łańcuszka, 2 słupki w kolejne dwa oczka łańcuszka
rząd 3 i wszystkie kolejne: 3 oczka łańcuszka (stanowią pierwszy słupek w rzędzie) , 1 słupek wbijany w słupek poprzedniego rzędu, 3 oczka łańcuszka, 2 słupki wkłówane w słupki poprzedniego rzędu

Tak przerabiamy aż osiągniemy pasek dłuższy od obwodu uda. Ja przerabiałam do długości 66 cm. Pamiętać także należy aby ilość okienek była parzysta bo później łatwiej będzie nam przerabiać boczne ozdoby.
Następnie łączymy oba końce i od tej pory ozdobne boki będziemy przerabiać na okrągło.

Środkowy pasek podwiązki lub opaski

Boczne elementy ozdobne:

Rząd 1: wkłówamy się pod pierwsze, boczne  słupki. Pod pierwszym słupkiem 3 półsłupki, pod drugim - 2 półsłupki i tak na przemian do konca: 3 półsłupki, 2 półsłupki. Jeśli zaczynamy rząd od 3 półsłupków to powinniśmy zamknąć okrążenie 2 półsłupkami

Rząd 2:  4 oczka łańcuszka, 1 półsłupek wkłówany pod 4 półsłupek poprzedniego rzędu (opuszczamy 3 półsłupki), 5 oczek łańcuszka, 1 półsłupek wkłówany pod 4 półsłupek poprzedniego rzędu. Powtarzamy do końca okrążenia

Rząd 3: 2 oczka ścisłe (tak aby znaleźć się w połowie łańcuszka z 4 oczek), 1 półsłupek na tym samym łańcuszku, 9 słupków w łańcuszku z 5 oczek, 1 półsłupek w kolejny łańcuszek, 9 półsłupków. Powtarzamy i przerabiamy do końca okrążenia

Rząd 4: 2 oczka ścisłe tak żeby znaleźć się nad drugim słupkiem z poprzedniego rzędu, 4 oczka łańcuszka,  "1 słupek wkłówany w słupek z poprzedniego rzędu + 1 oczko łańcuszka" - powtarzamy 7 razy wkłówając się w słupki z poprzedniego rzędu. W tym okrążeniu omijamy pierwszy i ostatni słupek poprzedniego rzędu. Każdy nowy wachlarz zaczynamy od słupka wkłówanego w 2 słupek poprzedniego rzędu.

Rząd 5: oczkami ścisłymi przechodzimy do przerwy pomiędzy słupkami, robimy łańcuszek z 3 oczek i 1 półsłupek w oczko pomiędzy słupkami z poprzedniego rzędu. Powtarzamy do końca okrążenia. Ja w tym rzędzie zmieniłam również kolor dzięki czemu wykończenie podwiązki jest ciekawsze.

Te 5 rzędów przerabiamy w taki sam sposób po drugiej stronie środkowego paska z jedną małą różnicą: 1 rząd zaczynamy od przerobienia 2 półsłupków, później 3 półsłupków czyli odwrotnie niż w opisanym wzorze. Dzięki temu wzór będzie sie rozkładał symetrycznie po obu stronach.

Wedding garter - Podwiązka ślubna

Teraz trzeba jeszcze przewlec gumke i wstążkę pomiędzy żeberkami środkowego rzędu i podwiązka gotowa :-)

Podwiązka, wedding garter

Pozdrawiam

3 komentarze:

  1. Bardzo ładna ,ile ma centymetrów na surowo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna! Bardzo oryginalny prezent, przyjaciółka na pewno będzie zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń